13:32 25 juni 2011 -träningstips!

Ja, hej igen, nu tänkte jag tipsa om lite NH-träning, dock bara för ''nybörjare''.
Jag har sett på Dayviews att många frågat ''Hur börjar man med NH''?
Ja, detta är bara min fakta, och ni får gärna kommentera hur ni tycker mitt tips var.
Kan ju börja berätta vad NH är för mig.
Det är när hästen litar på en och har förtroende för en. När hästen vill vara med en och lyssnar på en.
Men nu ska jag säga vad jag gjorde när jag började med NH, jag var först med min häst jättemycket, egentligen är NH en liten gåtur i skogen. Men efter en vecka så tränade jag lite mer NH och utvecklade den. Jag gick med Repgrimma och grimskaft. När jag stannade, skulle Dexter stanna, annars fick han backa, och utan att röra honom skulle han backa, så jag ruskade på grimskaftet tills han tog minst två steg bakåt. Jag gjorde det även från och till hagen. Idag lyssnar han jättebra när jag ruskar på grimskaftet, men jag behöver inte göra det lika ofta, då han stannar när jag stannar.
Men till er, detta är då det lättaste av allt och grunden i NH, hästen ska gå efter dej varje steg du tar, och den ska lyssna på dig, från ryggen och från backen.
Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej, det hjälpte mig jätte mycket av det du har skrivit.

Har faktiskt frågat om NH och alla skrev att jag skulle läsa böcker och att man inte kunde lära en häst NH för att de redan kan det.

Men det skulle ju aldrig gå för mig att hoppa upp på hästen barbacka och bara ett rep runt halsen för han skulle springa iväg. Det som du skrev nu, det ska jag faktiskt prova :) Kram!

2011-06-25 @ 15:58:27
URL: http://livetenligtjohanna.bloggplatsen.se
Postat av: sis

dedär med ruska grimskaftet; man ska ge efter DIREKT i början då hästen tänker gå bakåt, bara för att de oerfarne hästen verkligen ska få bekräftad VAD han gjorde rätt,,

Annars väldigt bra skrivet sis,

2011-06-25 @ 17:27:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0